ياشاسين شاهين دژ
چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, :: 9:40 :: نويسنده : علي
 
 

حسین‌قلی‌خان افشار

حسینقلی خان افشار،فرزند و نوهٔ ذوالفقار خان افشار، از شعرای دوره فتحعلی شاه.و آخرین حاکم خود مختار ایرانی اذربایجان بود و مدت طولانی را به مقاومت در برابر قوای روس پرداخت و فرمانده قوای روس سیسیانوف را به هلاکت رساند ولی سر انجام شکست خورد او جزو ملتزمین عباس میرزا بود و از این رو در شعر چاکری تخلص می‌کرد. عبدالرزاق دنبلی متخلص به مفتون در کتاب نگارستان دارا دربارهٔ او می‌نویسد:

"اسمش حسین‌قلی خان نبیرهٔ ذوالفقار خان افشار حاکم سابق خمسه، و او جوانی است با وفا و باوقار معروف به حُسن گفتار و موصوف به لطف رفتار، در جوانی آرام و تجربه‌اندوز پیران دارد. در نکته‌دانی و حسن مقال کاملاً محفل افروز است. نمکینش نمکین طرز پسندیده و سلوک سنجیده‌اش آیین است. قابلیت و سرمایه و استعداد در هر مایه دارد."

حسینقلی خان صاحب فرزندانی بود، از جمله:



نظرات شما عزیزان:


درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان