قره چمن
ياشاسين شاهين دژ
یک شنبه 7 آبان 1391برچسب:, :: 9:58 :: نويسنده : علي
 
 

قره‌چمن

 
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان آذربایجان شرقی
شهرستان بستان‌آباد
بخش تیکمه‌داش
دهستان عباس شرقی
نام‌های دیگر سیاه‌چمن
Red pog.svg
قره‌چمن
Iran location map.svg
 
شرق۳۸ ′۱۰ °۴۷ ش‌″۳۰ ′۳۷ °۳۷ / °۴۷٫۱۷۷۲شرق °۳۷٫۶۲۵۰شمالی۴۷٫۱۷۷۲;۳۷٫۶۲۵۰
مردم
جمعیت  
زبان‌های گفتاری ترکی آذربایجانی
مذهب شیعه
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۷۶۰ متر
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن  

قَرَه‌چَمَن(Qərə çimən) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

این روستا مرکز دهستان عباس شرقی است و در سرشماری سال ۱۳۸۵ تعداد ۴۳۱ نفر (۱۲۳ خانوار) جمعیت داشت. در آن سال از این تعداد، ۲۵۲ نفر باسواد بودند.

علت نام‌گذاری آن را وجود چمنزارهای پرپشت و بزرگ در اطراف رودخانهٔ شهرچـايی می‌دانند که از میانهٔ روستا می‌گذرد. پلی سنگی بر روی این رود ساخته شده که دو سوی روستا را به هم می‌پیوندد. در شمال قره‌چمن کوهی به نام ساری‌پیر واقع شده‌است.

وبگاه

جامع ترین پایگاه اینترنتی فعال در حوزه ی قره چمن به این آدرس قابل مشاهده است: www.gharacheman.blogfa.com

پیشینه

در سال‌های ۱۱۷۴ و ۱۱۷۵ ه.ق. که کریم‌خان زند به دفع فتح‌علی‌خان افشار

در زمانی که بستان‌آباد هنوز بخش بود، فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۴ روستای قره‌چمن را این‌گونه توصیف می‌کند: سیاه‌چمن (قره‌چمن) دهی است جزو دهستان عباسی بخش بستان‌آباد شهرستان تبریز. دارای ۱۲۹۸ تن سکنه. آب آن از رودخانه سیاه‌چمن. محصول آنجا غلات، توتون و شغل اهالی زراعت و گله‌داری است.

قره‌چمن در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۶۶ با تصویب وزارت کشور به عنوان مرکز دهستان عباس شرقی انتخاب شد و ۲۶ روستا، مزرعه و مکان در تابعیت این دهستان قرار گرفتند.

محمدحسین شهریار، شاعر ایرانی اهل شهرستان بستان‌آباد در یکی از شعرهای خود می‌نویسد:

زان سوی قره‌چمن دیاری است   آن دامن کوه شنگل‌آباد
یاد آن شب خشگناب و مهتاب   نزهتگه شاهدان آفاق
وان جلگه سبز قیش‌قُرشاق   وان صحبت میزبان قپچاق
آن یار و دیار آشنایی

امروزه شمار زیادی از اهالی قره‌چمن به تهران مهاجرت کرده و بیشتر در ساکن شده‌اند. کانال‌سازی کولر از پیشه‌های رایج در میان این مهاجران است. بسیاری از مهاجران به شهرها نیز با ویلاسازی در قره‌چمن چهره روستایی آن را تغییر داده‌اند.

غار آغ‌بولاق

این غار در جنوب روستای قره‌چمن واقع شده و عرض دهانهٔ آن در حدود ۲ متر است. غار آغ‌بولاق از نوع غارهای چکنده و مورد توجه و بازدید کوهنوردان است.

جستارهای وابسته



نظرات شما عزیزان:


درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان