استاد محمودملماسي
ياشاسين شاهين دژ
شنبه 20 خرداد 1391برچسب:, :: 8:22 :: نويسنده : علي
 

محمود ملماسی

محمود ملماسی شاعر و ادیب معاصر تبریزی بود که بیشتر در باره اهل بیت شعر می‌گفت. وی از اعقاب همام تبریزی بود

 
استاد محمود ملماسی

محمود ملماسی در سال 1296 شمسی در شهر تبریز متولد شد.تا سن 5 سالگی خط وزبان فارسی را از پدرش آموخت.پدرش از اولین وکلای دادگستری بود. سپس نزد میرزا محسن آقا ادیب العلما ادبیات را آموخت.در نه سالگی گلستان سعدی و در سیزده سالگی کلیله و دمنه را به پایان رساند.از او دفتر شعری بر جای مانده .او آزرم تخلص می کرد.سرانجام در سال 71 شمسی چشم از جهان فرو بسست و در مقبره الشعرا تبریز به خاک سپرده شد.آزرم از اعقاب همام تبریزی بود وی غیر از شعر به خوشنویسی و تذهیب کاری هم می پرداخت.

تولد

محمود ملماسی در سال ۱۲۹۶ درخانواد ای فرهیخته و هنرمند در شهر تبریز متولد شد.

تحصیلات

وی تا سن پنج سالگی نوشتن و خواندن پاره‌ای از کلمات را از پدر خود فراگرفت و بعداً در محضر میرزا محسن آقا ادیب العلما مشغول آموختن شد و پس از مدتی، به دبستان رفت.
در نه سالگی گلستان سعدی و در سیزده سالگی کلیله و دمنه را به پایان رسانید و این علاقه به ادب فارسی سبب شد که او شاعری توانا شود.
 

ازدواج

با صبیه مرحوم آیت ا... سید ابراهیم دروازه‌ای ازدواج کرد که حاصل آن پنج پسر ( علاءالدین, رکن الدین, ضیاءالدین, فریدون و فرخ ) و یک دختر بود.

 
نمونه خط شکسته نستعلیق استاد علاءالدین ملماسی.

نظر دیگران

مرحوم دکتر مهدی روشن ضمیر که یکی از ادبا سرشناس این دیار بود، در کتاب وزین خود (یاد یاران) در صفحه ۳۶۸ و ۳۶۹ در خصوص خانواده ملماسی و فرزند خلف آن خاندان، مرحوم آقای علاءالدین ملماسی چنین ذکر فرموده‌اند: شادروان آزرم تبریزی از اعقاب همام تبریزی شاعر مشهور آذربایجانی بود که اغلب افراد آن خاندان اهل فضل و کمال و قرطاس و ملماس بودند و فرزند ارشد آن مرحوم، آقای علاءالدین ملماسی نمونه بارزی از آنان است. خدایش از آسیب زبان در امان بداراد.

فوت

او در اول تیر ۱۳۷۰ دار فانی را وداع گفت و در مقبره الشعرای تبریز دفن گردید.

آثار

از شادروان محمود ملماسی که به «آزرم تبریزی» تخلص می‌کرد، دفتر شعری بر جای مانده‌است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان