ياشاسين شاهين دژ
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:4 :: نويسنده : علي
 
 

لیلی و مجنون (اپرا)

لیلی و مجنون (به ترکی آذربایجانی: Leyli və Məcnun) اولین اپرای آذربایجان، قفقاز و شرق است که در سال ۱۹۰۸ توسط اوزیر حاجی‌بیف نوشته شده‌است. این اپرا در ۴ پرده و ۶ صحنه نوشته‌شده‌است که اولین اجرای آن در ۱۲ ژانویه ۱۹۰۸ در تئاتر تقی‌یف در باکو به روی صحنه رفت. این اپرا اولین اپرای دنیای اسلام لقب گرفته‌است.

اوزیر حاجی‌بیف و برادرش جیحون اشعار این اپرا را بر پایهٔ داستان لیلی و مجنون که توسط محمد فضولی شاعر آذربایجانی به نظم کشیده‌شده، نوشته‌اند. اکثر قسمت‌های شعر بدون تغییر در اپرا استفاده شده‌اند.

موسیقی این اپرا بر پایه مقام‌های ماهور هندی، سه‌گاه، چهارگاه، کرد شهناز، بیات شیراز، شوشتر، بیات کرد، شب هجران و قطار نوشته‌شده‌است.

اجرا

در اولین اجرای این اپرا حسین‌قلی سارابسکی نقش مجنون، عبدالرحیم فرجف نقش لیلی را ایفا کردند. حسین آرابلینسکی کارگردانی اپرا و عبدل آهوردیف رهبری اپرا را بر عهده داشتند و خود حاجی‌بیف در آن شب نوازنده ویولن بود.

این اپرا از زمان نخستین نمایش تاکنون، بیش از ۲۰۰۰۰ بار در تئاتر اپرا و باله دولتی آذربایجان و همچنین در کشورهای دیگری همچون روسیه، اوکراین، ایران، ترکیه، گرجستان، ازبکستان و ترکمنستان اجرا شده‌است.

منابع

 اجرای اپرا به رهبری سویل هاجیوا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان