ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, :: 11:13 :: نويسنده : علي
 
 

تیکمه‌داش

 

تیکمه‌داش
Red pog.svg
تیکمه‌داش
Iran location map.svg
 
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان آذربایجان شرقی
شهرستان بستان‌آباد
بخش تیکمه‌داش
مردم
جمعیت ۲٬۴۶۸ نفر
زبان‌ گفتاری ترکی آذربایجانی
مذهب شیعه
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۹۰۰ متر
آب‌وهوا
میانگین بارش سالانه ۳۸۰ میلی‌متر
اطلاعات شهری
   

تیکمه‌داش یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مرکز بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد است. این شهر در 16 کیلومتری بستان‌آباد، 61 کیلومتری تبریز و ۹۱ کیلومتری میانه واقع شده‌است. تیکمه‌داش در سال ۱۳۷۶ خورشیدی تبدیل به شهر شده‌است. دوشنبه‌بازار این شهر در سطح منطقه معروف است. خسته‌قاسم که از شاعران مشهور سدهٔ دوازدهم به‌شمار می‌رود، زادهٔ تیکمه‌داش بوده‌است به طوری که خود شاعر چنین می گوید :

  خسته قاسم تیکمه داشلی          گونی غملی گوزی یاشلی  .

جغرافیا

روستاي تيكمه داش شهر تیکمه‌داش در دامنهٔ کوه‌های قارقالان و قلیچ‌قیه قرار گرفته و ۱۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. رود بنوچای از درون و رود بوستکان‌چای از پیرامون آن می‌گذرد. در اطراف تیکمه‌داش چشمه‌های آب‌معدنی بسیاری وجود داشته و نیز غار یاغیشلو در این منطقه واقع شده‌است. حداکثر دمای شهر در تابستان‌ها ۳۰ درجهٔ سانتی‌گراد بالای صفر و حداقل آن در زمستان‌ها ۲۵ درجهٔ سانتی‌گراد زیر صفر است؛ همچنین میانگین بارش سالانه در تیکمه‌داش ۳۸۰ میلی‌متر می‌باشد.

پیشینه

موریتس فون‌کوتسبو در سفرنامهٔ خود در سال ۱۸۱۷، روستای تیکمه‌داش را باعنوان توده‌سنگ خوانده‌است. فریزر در سفرنامه‌اش از روستای تیکمداش و اوژن فلاندن در سفرنامهٔ خویش به روستای تخمه‌داغ در میان روستاهای حاج‌آقا و قره‌چمن اشاره کرده‌است. در اواخر دورهٔ قاجار، این روستا یکی از منزلگاه‌های پادشاهان در سفر به خارج از کشور بوده‌است؛ به‌گونه‌ای که مظفرالدین شاه در جریان یکی از این سفرها به روستای تیکمه‌داش در ۱۸ کیلومتری حاج‌آقا و ۳۰ کیلومتری قره‌چمن اشاره داشته‌است.

ناحيه صنعتي تيكمه داش

ناحيه صنعتي تيكمه داش در سال 74 در زمين حدوداً 17 هكتار كه از طرف اهالي بطور رايگان در اختيار جهاد كشاورزي قرار گرفته و پيشرفت فيزيكي ناحيه آن در فاز اول 71 درصد بوده است كه عبارتند از:

1 ـ نقشه برداري –خيابان كشي – جدول گذاري – خاك برداري

2 ـ تير گزاري – سيم كشي محوطه ناحيه – نصب ترانس برق در روشنائي معابر

3 ـ حفره چاه نيمه عميق – احداث موتور خانه – احداث منبع 200 متر مكعبي

4 ـ احداث نگهباني - پل ورودي – جدول چيني وسط بلوار

5 ـ اخذسند مادر ناحيه صنعتي همش دروغ هست کیرم تو این شهرداری تیکمداش اصغری رو باید اشغالچی میکردن نه شهرداری

براي ناحيه صنعتي 36 واحد توليدي جهت استقرار پيش بيني گرديده است 3 واحد تخته سه لائي با ظرفيت 300 متر مكعب در سال و با اشتغال 11 نفر و ظرف يكبار مصرف با ظرفيت 130 تن در سال و اشتغال 6 نفر و توليد مرباي هويج با ظرفيت 300 تن در سال و اشتغال 10 – 15 نفر به بهره برداري رسيده است.

همچنين 7 واحد پلاستيك تزريقي – ظروف يكبار مصرف – انواع پلاستيك تزريقي و بادي – ريخته گري گياهان داروئي كنسرو مرغ – در حال ساخت و ساز مي باشند كه به غير از مورد سوم كه جواز تأسيس خود را از صنايع استان دريافت نموده است بقيه طرحها در ليست جواز تأسيس صادره شهرستان بستان آباد درج شده است. تعداد كارخانجات حوزه استحفاظي بيس از 70 واحد می باشد.

جمعیت

جمعیت شهر تیکمه‌داش برپایهٔ سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، بالغ بر ۲٬۴۶۸ نفر بوده که از این تعداد، ۱٬۲۷۰ نفر مرد و ۱٬۱۹۸ نفر زن بوده‌اند؛ هم‌چنین شمار خانوارهای ساکن این شهر، ۶۳۳ خانوار بوده‌است. از لحاظ میزان سواد نیز ۱٬۷۴۱ نفر از ساکنان تیکمه‌داش را افراد باسواد و ۴۶۳ نفر را افراد بی‌سواد تشکیل می‌دهند

منابع

  1.  درگاه ملی آما
  2.  «تیکمه‌داش». بنیاد دایرةالمعارف اسلامی. بازبینی‌شده در ‏۸ دسامبر ۲۰۰۹. 
  3.  سازمان بازرگانی استان اذربایجان شرقی

همش دروغ هست کیرم تو این شهرداری تیکمداش اصغری رو باید اشغالچی میکردن نه شهرداری

== جستارهای وابسته ==همش دروغ هست کیرم تو این شهرداری تیکمداش اصغری رو باید اشغالچی میکردن نه شهرداری



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان